טכניקה או סגנון

ציור על פורצלן - סגנון או  טכניקה, זכויות יוצרים – ומה שביניהם.
אמנות הציור על כלי פורצלן וקרמיקה מאפשרת לנו לצייר על כלים מזוגגים, בעזרת צבעים המתמזגים עם הגלזורה לאחר שריפה בתנור (שריפה שלישית).
כדאי  להפריד בין הטכניקה בה מצויר הכלי, לבין הסגנון.
הטכניקה
הטכניקה היא התהליך המשמש אותנו כדי לבצע את פעולת הציור. בטכניקה אנחנו מדברים על אמנות הביצוע ושיטת הביצוע של העבודה, על דרך היצור או היצירה, עם היכולת לביצוע של העבודה.[1]
בטכניקת הציור על פורצלן, אנחנו מתמודדים עם האמצעים בעזרתם נצייר.
מכחולים:  באילו מכחולים נשתמש, האם המכחול שטוח או עגול, מחודד או חתוך באופן אחר.
מדיום: האם נשתמש במדיום המתייבש לאט? או מדיום שמתייבש מהר?
האם כדאי להוסיף שמנים אתריים למדיום, על מנת לקבל מדיום נוח יותר לשימוש.
או אולי מדיום שאינו מייבש כלל?
לאחר הצביעה, האם אנחנו מסתפקים בעבודת המכחול, או מחליקים את הצבע בעזרת הברשה? או בטכניקה של תיפוף?
סוג הכלי: קיימים סוגים שונים של כלים בעלי גלזורה. כלי פורצלן, כלי קרמיקה, כלים לבנים, כלים בעלי צבע שנהבי, כלים עם גלזורה קרקל. (גלזורה 'שבורה').
יש משמעות רבה לסוג הגלזורה בציור על פורצלן, הניסיון הוא הפיתרון הטוב ביותר.
כדאי להכיר את הכלי ואת האופן בו הוא יקלוט את הצבעים בהם אנחנו מציירים.
צבעים: הצבעים הם צבעי שריפה שלישית הנקראים אוברגלייז (overglaze) המתאימים לשריפה בטמפרטורה של 800-760 מעלות. מאחר וקיימים הרבה יצרנים, כדאי להכיר את הצבעים, לנסות אותם על אריח או צלחת, כדי להכיר את התוצאה לאחר השריפה.
רצוי לנסות ערבובים של גוונים שונים כדי לבחון אם הם מתאימים לטכניקה בה בחרנו. יש למשל צבעים, שלא כל כך נוחים להברשה. או צבעים שכדאי להוסיף להם ברק על מנת שיבהיקו אחרי השריפה.
סגנון
הסגנון נוגע לכלל המרכיבים הקשורים לעיצוב הכלי. התוכן העיצובי של הכלי. האופן המיוחד בו הכלי צויר: סוג הדימויים וכדומה. אפשר לדבר על סגנון ריאליסטי, או מופשט, גיאומטרי או אורנמנטאלי, או סגנון ששייך לעולם דימויים של תרבות אחרת: סגנון הציור הסיני, סגנון ארמני, צרפתי, סגנון הציור של דלפט ההולנדי או סגנון המיוליקה האיטלקית, ועוד, ועוד, סגנונות המגיעים מארצות בהן מסורת ארוכת שנים של ציור.
אנחנו בוחרים, במודע או שלא-במודע, בסגנון המתאים לכלי מתוך רפרטואר של סגנונות אותם אנחנו מכירים, ואותו אנחנו אוהבים. בחירת סגנון הציור על הכלי, אינה אומרת דבר וחצי דבר על הטכניקה בה צויר הכלי המקורי. כלי עם ציור סיני, צויר בכלל מתחת לגלזורה, בטכניקה שונה לחלוטין. כלי המיוליקה האיטלקיים, צוירו בטכניקה שונה, כמו גם הכלים מדלפט שבהולנד, או מספרד. כל הכלים שהוזכרו כלל אינם מצויירים בטכניקה של ציור על פורצלן, ועל כן לא נדבר עליהם כעת.                                                  
קיימים ספרים רבים בהם מפורסמות עבודות אמנות של ציור על פורצלן וקרמיקה, מתוך אוספים, מוזיאונים, או מקורות אחרים. ישנם גם ספרים של אמנים המפרסמים את עבודותיהם. גם באינטרנט מפורסמות עבודות רבות. אך טבעי הוא שכאשר אנחנו רואים עבודה שמוצאת חן בעינינו אנחנו רוצים לצייר כמו, או להעתיק. ברור לחלוטין שכאשר עבודות אמנים מתפרסמות באינטרנט או בספרים הן חשופות להעתקה, ואכן בעזרת העתקה ניתן ללמוד הרבה. פעולת השיתוף ברבים אינה בהכרח אישור להעתקה. היא אמורה להוות השראה, מקור לרעיונות חדשים, וגם אם אנחנו מעתיקים, כי אנחנו אוהבים את היצירה, או הרעיון העומד מאחוריה, אין לעשות בעבודה שימוש כמו פרסום באתר האישי כעבודה מקורית, או למכור את הדגם כיצירה אישית .
חשוב מאד לשמור על זכויות היוצרים של האמנים המפרסמים את עבודותיהם, המהווים את היסוד הבסיסי ביותר של זכות האמן על עבודתו..
 
 
 
 
[1] http://he.wiktionary.org/wiki/טכניקה

רח' הראשונים 4, הוד השרון  09-7461275 / 050-8320123 (איריס), 050-8320122 (גבי)
www.artonporcelain.israel@gmail.com
 

טוחן מדיה - בניית אתרים באינטרנט